Blogg / Fakturahantering

Fördelar med Palette som molntjänst

Denna vecka arrangerade vi ett webinar om Palette som molntjänst. Intresset var stort så vi tänkte i den här artikeln sammanfatta innehållet.

SaaS + IaaS + PaaS = Molntjänst

95% av våra nya kunder väljer idag Palette som molntjänst, istället för Palette som lokalt installerad programvara (vilket vi fortfarande erbjuder för kunder som så önskar).

En molntjänst innehåller mjukvara (Software-as-a-Service, SaaS), men också infrastruktur i form av servrar, lokaler och nätverk som behövs för att drifta mjukvaran (IaaS). Till det kommer själva plattformen (PaaS), vilket kan beskrivas som ett antal tjänster som behövs för att Palette ska kunna skapa och leverera applikationen.

Palette har valt Microsoft Azure som plattform för molntjänsten, för att säkerställa god prestanda och en hög säkerhetsnivå.

Molntjänster har funnits på marknaden i flera år, för såväl fakturahanteringslösningar som ekonomisystem. Initialt var det främst små- och medelstora företag som såg molntjänsten som ett bra alternativ. Idag ser vi att även stora företag i allt större utsträckning väljer molnet för sina olika IT- och mjukvarulösningar.

Fördelar med vår molntjänst

  • Enkel åtkomst

Palettes molntjänst är webbaserad, vilket innebär att systemet är tillgängligt med en vanlig internetuppkoppling. VPN-uppkoppling eller kontakt med organisationens servrar/nätverk behövs inte.

  • Slipp licens- och hårdvaruinvesteringar

Med en molntjänst slipper man göra licens- och hårdvaruinvesteringar, vilket annars utgör en stor initial kostnad vid implementering av ett nytt system. En molntjänst är smidigare att skala upp eller ner när organisationens behov förändras – utan att nya licens- eller hårdvaruinvesteringar tillkommer eller blir överflödiga. Man betalar löpande för det man använder – varken mer eller mindre.

  • Delade resurser ger högre datasäkerhet

För de allra flesta företag innebär en modern molntjänst att man får en högre datasäkerhet. Plattformen Microsoft Azure i kombination med Palettes auktoriserade personal som övervakar driften, ger en högre nivå av datasäkerhet än vad installationer på lokala servrar kan erbjuda för de allra flesta organisationer. Kortfattat kan man säga att när många kunder delar samma plattform och resurser, åtnjuter man stordriftsfördelar gällande datasäkerhet vilket ger ett ökat skydd för det enskilda företaget.

  • En leverantör för mjukvara, hårdvara och drift

Att välja Palettes molntjänst innebär att man har en och samma leverantör av mjukvara, infrastruktur och plattform vilket ger fördelar i form av bättre prestanda och färre driftsstörningar. Molntjänstens programvara utvecklas löpande och uppgraderingar ingår, vilket gör att man alltid har tillgång till den senaste versionen och alla nya funktioner. Dessutom kan det vara skönt att ha en support som hanterar eventuella problem oavsett om det rör mjukvaran, hårdvaran eller plattformen.

Flytt från installerad lösning till molntjänst

Många av våra kunder som under en längre tid använt Palette som lokalt installerad lösning, har redan valt att flytta över till molnet. Idag har vi ett dedikerat team som arbetar heltid med att migrera kunder till molnet.

I samband flytten får man även en uppgradering till senaste version av Palette. Historik och inställningar följer givetvis med så att tidigare fakturor blir sökbara fullt ut.

Ett migreringsprojekt tar oftast två till fem arbetsdagar, men kan också ta något längre tid (t.ex. beroende på vilka integrationer man har).

Vill du veta mer om vår molntjänst?

Om du önskar bli kontaktad för att veta mer om hur just er övergång till molnet skulle kunna se ut, ber vi dig fylla i kontaktformuläret, så återkommer vi med förslag på tid.

Skriv ut eller dela Publiceringsdatum: 2020-03-13