Palettekund 4Service

Case

4Service väljer att växa med Palette

– Vi behövde ett system som kunde matcha vår tillväxt. Med Palette är det precis vad vi har fått, säger Finn Rune Kristiansen, CFO på 4Service.

Norska facility management-leverantören 4Service expanderar snabbt och antalet leverantörsfakturor har vuxit explosionsartat på kort tid. Det har i sin tur ställt krav på en fakturahanteringslösning som kan hålla jämna steg med företagets tillväxt.

Norska 4Service erbjuder facility managementtjänster inom bygg, lokalvård, fastighetsförvaltning, personalrestauranger och offshore. Sedan starten 2010 har företaget vuxit snabbt och 2017 mer än fördubblades omsättningen från året innan – till 1,3 miljarder norska kronor.
Den snabba tillväxttakten ledde till en rejäl ökning av antalet leverantörsfakturor, vilket i sin tur ställde krav på ett skalbart och smidigt system som kunde automatisera fakturahanteringsprocessen.

Skalbart system

Sedan 2017 använder 4Service Palettes fakturahanteringssystem och i dag hanterar företaget cirka 60 000 fakturor per år. Nästa år kan det mycket väl bli över 100 000. Det här är dock inget som oroar CFO:n Finn Rune Kristiansen.
– Med Palette skulle vi kunna dubbla mängden fakturor utan att behöva anställa ytterligare personal. Skalbarheten i volym och moduler var avgörande vid valet av system och oerhört viktigt för oss med den tillväxttakt vi har, säger han.

Smart flerbolagshantering

4Service består av flera bolag som finns över hela Norge. En spridd verksamhet kombinerat med hög tillväxt kan vara en rejäl utmaning ur ett fakturahanteringsperspektiv. Sedan starten 1993 har Palette gjort flerbolagshantering till ett av sina fokusområden, för att kunna leverera lösningar som svarar mot just detta behov.

– Flerbolagshanteringen i Palette är genial och sparar en hel del tid ute i organisationen, säger Finn Rune Kristiansen.

Fler automatiseringar runt hörnet

Nästa steg för 4Service är att automatisera hanteringen av periodiska fakturor och de anställdas utlägg. – De här systemen gör det möjligt för oss att fortsätta växa utan att för den delen behöva lägga mer tid på
administrativa uppgifter. Nu kan vi fokusera på att vara mer proaktiva och öka automatiseringsgraden än mer. Takten för vår automatisering bestämmer vi själva utifrån vår organisations förutsättningar, menar Finn Rune Kristiansen.

– När vi är redo finns Palette där för att vi ska kunna ta nästa steg på ett smidigt sätt. Det är viktigt att påpeka att valet av leverantör och system måste vara långsiktigt och bidra till din verksamhetsutveckling i flera år. Vi valde ett skalbart och flexibelt system och en leverantör med bred kompetens och kunskap, säger Finn Rune Kristiansen.

Skriv ut eller dela

Info

4Service Gruppen AS

4Service grundades 2010 och är en av Nordens ledande leverantörer av facility management-tjänster inom bygg, lokalvård, fastighetsförvaltning, personalrestauranger och offshore. 4Service har cirka 2 500 medarbetare och omsätter cirka 1 500 miljoner norska kronor.

Kund: 4Service
Bransch: Facility management
Område: Norge
Affärssystem: Visma Business
Antal fakturor/år: 60 000
Antal anställda: 2 500
Processer som automatiseras med Palette: Fakturahantering