Manuella processer inom leverantörsreskontra har en tendens att bromsa tillväxten hos fastighetsbolag. En lösning på detta problem är att automatisera processerna för hanteringen av fakturor, kontrakt, inköpsordrar och utlägg.
Med en modern lösning för inköps- och fakturahantering, kan man göra stora effektivitetsvinster. Rätt lösning skall vara flexibel och skalbar, så att den kan anpassas i takt med att företaget växer eller förändras. Med rätt lösning kan hanteringen av alla fakturor automatiseras, oavsett om det rör sig om pappersfaktura, mailad PDF eller e-faktura. Inköpsordrar kan matchas direkt mot inkommande faktura, utan manuell handpåläggning.
Granskning och efterlevnad, s.k. compliance, blir enklare tack vare rapporteringsvertyg som visar data i realtid. Dessa verktyg kan med fördel användas för att ta fram olika nyckeltal, t.ex. inköpskostnad per kategori eller leverantör, genomsnittlig betalningsfrist eller hanteringstid per faktura o.s.v.