Leverantörsfakturor

Automatisering av leveransfakturor innebär en rad fördelar som sparar tid såväl som pengar. Det är snabbt och enkelt att komma igång med vår molntjänst för automatiserad hantering av leverantörsfakturor. Kontakta oss för att boka en demo idag.

Vad är en leverantörsfaktura?

Innan vi går ned på djupet i vad våra lösningar för fakturahantering erbjuder för möjligheter och fördelar, så tänkte vi lägga grunden och besvara den fundamentala frågan: “Vad är en leverantörsfaktura?”

En leverantörsfaktura är en faktura som inkommit från en leverantör, alltså en verifikation för ett inköp som gjorts inom ett företag eller en organisation, svårare än så är det inte. Större företag kan ibland hantera hundratals fakturor varje dag och behöver ofta upprätta register och ta hjälp av fakturahanteringssystem för att få bättre överblick och kontroll över sin leverantörsfakturahantering.

Scrolla längst ned på sidan och läs vår FAQ för mer information om vad en leverantörsfaktura är, hur de används och hur man bokför en leverantörsfaktura eller leverantörsskuld.

Hantera dina leverantörsfakturor i molnet

Idag väljer de flesta av våra kunder fakturahantering som molntjänst framför traditionell lokal installation. Fördelarna med dagens moderna molntjänster för hantering av en leverantörsfaktura är många. Du som kund slipper investera i hårdvara och den stora initiala licenskostnaden uteblir. Istället får du en smidig abonnemangstjänst för att hantera leverantörsfakturor med en fast månadskostnad som anpassas efter din fakturavolym. När verksamheten växer är det enkelt att skala upp en befintlig lösning för elektronisk fakturahantering.

Automatiserad hantering av leverantörsakturor spar mycket tid och pengar

Snabbt igång, lätt att använda

Med molntjänster blir implementationsprojektet minimalt, likaså behovet av egna IT-resurser för att hantera leverantörsfakturor. Vi går tillsammans igenom hur ni vill att systemet för era leverantörsfakturor ska sättas upp. Om ni är osäkra, kan vi hjälpa till och ge råd och rekommendationer enligt best practice för hantering av fysiska såväl som digitala en leverantörsfakturora. Efter 25 år i branschen vet vi vad som fungerar när det kommer till hantering av leverantörsfakturor och vad som ger de största effektivitetsvinsterna hos våra kunder.

När systemet är uppsatt är det enkelt för företagets alla användare att logga in och attestera sina leverantörsfakturor såväl som kontrollera all leverantörsreskontra. Med vårt moderna och användarvänliga gränssnitt behövs som regel inte någon utbildning.

Topp 5 vinster med systemet (enligt våra kunder):

  • Man sparar mycket tid
  • Ökad kontroll över hela attestflödet
  • Fakturor kommer inte bort
  • Mindre manuellt arbete på ekonomiavdelningen
  • Användarvänligt system för alla på företaget

Varför använda Palette?

Med vår lösning får du enkel åtkomst på och utanför kontoret till alla fakturor och är inte beroende av kollegorna på leverantörsreskontran för att få svar på dina frågor. Attestera dina fakturor på datorn, surfplattan eller i mobilen.

Ett modernt och effektivt system för hantering av leverantörsfakturor sänker kostnaderna och skapar mer tid till annat i er organisation.

Omedelbar kontroll över alla fakturor oavsett status ger dig god överblick, snabbare attestflöde och smidiga månadsavstämningar.

Palettes system för hantering av leverantörsfaktura erbjuder skydd mot bluffakturor och eliminerar misstag från den mänskliga faktorn.

Bättre prestanda med hantering av leverantörsfaktura i molnet

Vi som leverantör kan garantera dig bättre prestanda när du väljer vår standardiserade molntjänst. Då har vi full kontroll över mjukvaran, lagringsplattformen och hur dessa samverkar vid hantering av en leverantörsfaktura. Det är också tryggt att veta att drift, löpande underhåll och uppgradering ingår i priset och alltid utförs av våra tekniska specialister.

Molnlagring är säkert och kostnadseffektivt

Leverantörer av molntjänster har som regel större resurser att investera i datasäkerhet, back-up-hantering och underhåll av systemen, jämfört med vad mindre och medelstora företag har råd med om de väljer att lagra data lokalt på sina egna servrar.

Läs gärna mer om fördelarna med molntjänster i vårt blogginlägg Smarta organisationer väljer SaaS-lösningar, och vad för roll AI och automation inom purchase to pay kommer spela för framtidens automatiserade fakturahantering.

En leverantörsfaktura är en faktura som inkommit från en leverantör. Med andra ord en verifikation för ett inköp som gjorts inom ett företag eller en organisation. En leverantörsfaktura måste enligt lag innehålla:

  • Fakturans datum
  • Fakturanummer
  • Namn och adress för leverantör och kund
  • Leverantörens momsregistreringsnummer
  • Typ av produkt eller tjänst och dess omfattning
  • Försäljningsdatum
  • Ev. förskotts- eller a conto delbetalning med specificerat datum
  • Enhetspris exklusive moms och ev. Rabatt
  • Skattesats och momsbelopp, alternativt momsfri försäljning

Leverantörsfakturor bör även innehålla betalningsvillkor och dröjsmålsränta, leveransvillkor, betalningsuppgifter och godkännande för F-skatt. Ett aktiebolags leverantörsfakturor ska även innehålla bolagets namn, organisationsnummer och i vilken kommun bolaget har sitt säte.

Har du fler frågor utöver “Vad är en leverantörsfaktura?”, om hur man automatiserar hanteringen av leverantörsfakturor och får en effektiv vardag inom leverantörsreskontra? Kontakta Palette så berättar vi mer.

En leverantörsfaktura är en faktura som inkommit från en leverantör. Med andra ord en verifikation för ett inköp som gjorts inom ett företag eller en organisation.

Bokföring av leverantörsfakturor sker idag digitalt inom de allra flesta verksamheter. Det innebär att en faktura registreras och konteras i ekonomi- eller affärssystemet. Ofta registreras även ett underkonto. Varje företag/organisation har sin egen grundkontoplan som anpassats efter verksamheten. Det kan vara krångligt att genomföra hela hanteringen av leverantörsfakturor i affärssystemet. Därför använder många företag ett separat system för fakturahantering. Palette är ett exempel på ett sådant system.

Leverantörsskulder är förpliktelser som ett företag har att betala leverantörsfakturor som avser levererade varor eller utförda tjänster. Ett företag som bokför enligt fakturametoden bokför leverantörsskulder när leverantörsfakturor ankommer och företag som tillämpar kontantmetoden bokför leverantörsskulder när fakturan betalas.

Det beror på vilken bokföringsmetod man använder. Om man bokför enligt fakturametoden uppstår leverantörsskulden den dag då fakturan ankommer. Vid kontantmetoden bokförs fakturan vid betalning. Endast företag med omsättning som uppgår till ca 3 miljoner SEK/år får använda sig av kontantmetoden.

Är du redo för nästa steg?

Berätta för oss vilka utmaningar ni har