Fakturahantering för handeln

Företag inom detalj- och grossisthandeln hanterar dagligen ett stort antal transaktioner. Fakturavolymen är hög – precis som antalet leverantörer. Därför har bolag inom handeln generellt stora fördelar av en automatiserad process.

Palettes lösning för elektroniska fakturahantering

250,000+ Användare

Fler än 2 500 kunder i hela världen

Fakturahantering som molntjänst

Elektronisk fakturahantering som molntjänst har många fördelar. Lösningen kan skalas upp (eller ner) efter era nuvarande och framtida behov. Få enkel åtkomst från dator, surfplatta eller mobil.

Automatisera hela processen från fakturamottag, attestflöde, kontering och dataöverföring till ert befintliga affärssystem.

Lägg till ytterligare funktionalitet vid behov. Vi rekommenderar avtalshantering och inköpsordermatchning.

Ett användarvänligt system

Medarbetare inom hela organisationen får en enklare vardag när de kan kontrollera och attestera fakturor direkt i mail eller mobil, oavsett var de befinner sig. Med vårt användarvänliga gränssnitt blir det enkelt för alla att göra rätt!

Fakturatolkning

Systemet tolkar fakturadata från olika format – PDF, e-faktura och skannade pappersfakturor.

Attestering

Fakturorna skickas ut i ett förutbestämt attestflöde för granskning och attest.

Påminnelser

Systemet genererar påminnelser till personer med fakturor som behöver godkännas.

Automatisk kontering

Låt systemet sköta konteringen – baserat leverantör eller kostnadsställe

Smidig integration till ert affärssystem

Microsoft Dynamics AX

Integration till Dymamics AX

Dra nytta av vår sömlösa integration till AX. Data flyter mellan system i realtid.

Integration till Dynamics Navision

Integrera Palette med Navision och ta fakturahanteringen till nästa nivå.

Integration till Unit4 Agresso

Med vår standardintegration till Unit4Agresso förenklas hanteringen av leverantörsfakturorna.

Dynamics 365

Integration till Dynamics 365

Palette kommer med integrationer till både Finance and Operations och Business Central.

Skanning och tolkning av fakturor

Palette tar emot fakturor av flera olika format. Skannade pappersfakturor, PDF och e-faktura. Fakturainformationen läses in och tolkas automatiskt. Fakturabild följer med i attestflödet.

Attestflöde

Attestflöde

Palette skickar ut fakturorna i era fördefinierade attestflöden, baserat på projekt, leverantör, kostnadsställe och belopp. Det är enkelt att lägga till personer i attestflödet vid behov

Fakturamatchning

Låt systemet matcha fakturor mot inköpsorder, avtal eller inleverans. Hundratals fakturarader kan matchas på några få sekunder, vilket spar massor av tid för ekonomiavdelningen.

Fakturamatchning
Avtalshantering i Palette

Avtalshantering

Använd vår avtalsmodul och matcha periodiska fakturor mot avtal. Systemet skickar ut en påminnelse när avtalet behöver omförhandlas, förnyas eller sägas upp.

Automatiseringen med Palette innebär en bra tidsvinst för oss och i integrationen med AX vet vi med säkerhet att allt blir helt rätt hela vägen.

Jan Skarner
Jan Skarner, Head of Business Navigation på Clas Ohlson

Clas Ohlson automatiserar med Palette

Detaljhandelskedjan Clas Ohlson kämpade med allt fler fakturor och manuell matchning mellan inköp, inleverans och faktura under flera år. I samband med byte av ekonomisystem såg de möjligheten att implementera en elektronisk fakturahanteringslösning med automatisk matchning. Valet föll på Palette som komplement till Microsoft AX vilket innebar startskottet för en automatiseringsresa.

Är ni redo för nästa steg?

Berätta för oss vilka utmaningar ni har

Utmaningar inom handeln

Företag inom handeln behöver idag agera snabbt och agilt. Utbudet av varor i butiken måste hela tiden anpassas efter trender, nya produkter och förändringar i efterfrågan. Samtidigt skall mottagande och service i butiken hela tiden vara på en hög nivå. Här ingår även att hantera returer vid öppet köp för att vara ett attraktivt köpställe.

Konkurrensen inom handeln är hög och det gäller att hela tiden arbeta med att förenkla och automatisera processerna.

Ta automatiseringen till nästa nivå
När hanteringen av leverantörsfakturor har automatiserats väljer många företag att ta digitaliseringen till nästa nivå. Vår fakturahanteringslösning kan integreras mot ert befintliga inköpssystem. På så sätt blir det möjligt att matcha fakturor mot inköpsorder. Vårt system matchar hundratals fakturarader på få sekunder – vilket innebär en enorm tidsvinst inom leverantörsreskontra.

Full automatisering från inköp till betalning

När hela processen digitaliseras får ni bättre kontroll över hela inköps- och fakturaflödet. Samtidigt sjunker tidsåtgång och kostnad för hanteringenAutomatiserad inköpsordermatchning innebär att endast eventuella avvikelser behöver kontrolleras manuellt.

Resultat blir färre misstag och att fler betalningar görs i tid. Med en modern lösning för elektronisk fakturahantering kan transaktionsvolymen öka, utan att ytterligare personalresurser behövs inom administrationen.

Läs mer i vårt blogginlägg Elektronisk fakturahantering inom detaljhandeln