Fakturahantering för handeln

Företag inom detalj- och grossisthandeln hanterar dagligen ett stort antal transaktioner. Fakturavolymen är hög – precis som antalet leverantörer. Därför har bolag inom handeln generellt stora fördelar av en automatiserad process.

Fakturaautomatisering inom handeln - Rillion
Leverantörsfakturahantering i handelsbranschen - Rillion

Clas Ohlson automatiserar med Rillion

Detaljhandelskedjan Clas Ohlson kämpade med allt fler fakturor och manuell matchning mellan inköp, inleverans och faktura under flera år. I samband med byte av ekonomisystem såg de möjligheten att implementera en elektronisk fakturahanteringslösning med automatisk matchning. Valet föll på Rillion som komplement till Microsoft AX vilket innebar startskottet för en automatiseringsresa.

”Automatiseringen med Rillion innebär en bra tidsvinst för oss och i integrationen med AX vet vi med säkerhet att allt blir helt rätt hela vägen.”

Fakturahantering som molntjänst

Elektronisk fakturahantering som molntjänst har många fördelar. Lösningen kan skalas upp (eller ner) efter era nuvarande och framtida behov. Få enkel åtkomst från dator, surfplatta eller mobil.

Automatisera hela processen från fakturamottag, attestflöde, kontering och dataöverföring till ert befintliga affärssystem.

Lägg till ytterligare funktionalitet vid behov. Vi rekommenderar avtalshantering och inköpsordermatchning.

Fakturahantering för handeln - Rillion

Ett användarvänligt system

Medarbetare inom hela organisationen får en enklare vardag när de kan kontrollera och attestera fakturor direkt i mail eller mobil, oavsett var de befinner sig. Med vårt användarvänliga gränssnitt blir det enkelt för alla att göra rätt!

Smidig integration till ert affärssystem

Fakturascanning

Skanning och tolkning av fakturor

Rillion tar emot fakturor av flera olika format. Skannade pappersfakturor, PDF och e-faktura. Fakturainformationen läses in och tolkas automatiskt. Fakturabild följer med i attestflödet.

Attestflöde

Rillion skickar ut fakturorna i era fördefinierade attestflöden, baserat på projekt, leverantör, kostnadsställe och belopp. Det är enkelt att lägga till personer i attestflödet vid behov.

Elektronisk fakturahantering
Fakturahanteringssystem

Fakturamatchning

Låt systemet matcha fakturor mot inköpsorder, avtal eller inleverans. Hundratals fakturarader kan matchas på några få sekunder, vilket spar massor av tid för ekonomiavdelningen.

Avtalshantering

Använd vår avtalsmodul och matcha periodiska fakturor mot avtal. Systemet skickar ut en påminnelse när avtalet behöver omförhandlas, förnyas eller sägas upp.

Matcha periodiska fakturor mot avtal - helt automatiskt med Rillion

Lyssna på våra kunder

Linn Karlsson, ERA Revisorer i Norr

"Det får inte vara tekniskt svårt för våra kunder eller för oss som jobbar i verktyget. Det måste vara molnbaserat och med integrationsmöjligheter för flera olika ekonomisystem – något som Rillion uppfyller."

Linn Karlsson | ERA Revisorer i Norr

Eva Petré Rege

"Fakturaflöden i Rillion visar tydligt var fakturor kommer ifrån och vart de är på väg, vilket är otroligt fördelaktigt i samband med ett bokslut. Tack vare det grafiska attestflödet är det enkelt för alla i organisationen att styra om fakturor och snabba på hanteringen."

Eva Petré Rege | Coor Service Management

Heli Matero

"Vi ville ha den bästa möjliga lösningen även för hanteringen av leverantörsfakturor och då föll valet på Rillion. Lösningen har mycket välutvecklad funktionalitet och kommer med en smidig integration till Dynamics 365. "

Heli Matero | Technopolis Oy

Adrian Galvin

"Det är fantastiskt. Rillion känner igen fakturan och lär sig från tidigare fakturor och det gör processen smidigare. När fakturan väl kommer till projektledarnas team så är allt redan ifyllt – de behöver bara granska och godkänna"

Adrian Galvin | VMG Construction

"Lösningen kan kopplas till flera olika ekonomisystem vilket gör att vi kan samla alla kunders reskontror på ett ställe. "

Mattias Ryglert | Brain Accounting

Är ni redo för nästa steg?

Berätta för oss vilka utmaningar ni har.

Utmaningar inom handeln

Företag inom handeln behöver idag agera snabbt och agilt. Utbudet av varor i butiken måste hela tiden anpassas efter trender, nya produkter och förändringar i efterfrågan. Samtidigt skall mottagande och service i butiken hela tiden vara på en hög nivå. Här ingår även att hantera returer vid öppet köp för att vara ett attraktivt köpställe.

Konkurrensen inom handeln är hög och det gäller att hela tiden arbeta med att förenkla och automatisera processerna.

Full automatisering från inköp till betalning

När hela processen digitaliseras får ni bättre kontroll över hela inköps- och fakturaflödet. Samtidigt sjunker tidsåtgång och kostnad för hanteringen. Automatiserad inköpsordermatchning innebär att endast eventuella avvikelser behöver kontrolleras manuellt.

 Ta automatiseringen till nästa nivå

När hanteringen av leverantörsfakturor har automatiserats väljer många företag att ta digitaliseringen till nästa nivå. Vår fakturahanteringslösning kan integreras mot ert befintliga inköpssystem. På så sätt blir det möjligt att matcha fakturor mot inköpsorder. Vårt system matchar hundratals fakturarader på få sekunder – vilket innebär en enorm tidsvinst inom leverantörsreskontra.

Resultat blir färre misstag och att fler betalningar görs i tid. Med en modern lösning för elektronisk fakturahantering kan transaktionsvolymen öka, utan att ytterligare personalresurser behövs inom administrationen.